Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right.

Ladies Edition er et konsept for kvinner som ønsker å delta på sosiale treningstreff inne i sykkelsalen og ute på sykkelen. Konseptet passer for kvinner som liker å utfordre seg fysisk og ta steget utenfor komfortsonen. Ladies Edition deltar på sykkelritt, sosiale sykkelturer og sykler i sykkeltøy fra egen kolleksjon.

Pressemeldinger publisert av Ladies Edition eller samarbeidspartnere.

Vinnere av Peugeot Grand Prix og ny kvinnerekord i boks!

Caroline Vamnes

Det er ikke hver dag man blir rekordsettere av distansen Lillehammer-Oslo for kvinner i lagkonkurransen og Styrkeprøven Peugeot Grand Prix. Det er heller ikke hver dag man sykler en konkurranse med damer som kun har trent noen ganger sammen og som traff noen av sine lagvenninner for første gang på hotellet kvelden før. Men denne dagen, er den vi skal huske som 4:46:49!

Foto: Helge Langen

LE Race Team er et lag satt sammen av ryttere fra ulike norske sykkelklubber. Målet var å danne et sterkt lag, bestående utelukkende av kvinner som kunne sette rekord på distansen Lillehammer-Oslo. Nøkkelpersoner i laget har blant annet vært Malin Johansen fra SK Rye, Heidi R. Sandstø fra Follo SK og daglig leder av sFit Helse, veteranverdensmester Sissel Vien fra Follo SK og initativtaker Caroline Vamnes fra Bærum OCK. Prosjektet startet i november 2016 og deler av lagets ryttere møtte hverandre for første gang i januar 2017. Da var ingenting på plass, kun drømmen om et lag og en rekordtid.

Les om LE Race Teams ryttere.

Styrkeprøven ble en stor suksess!

Laget stilte med 19 ryttere til start. På veien ned fra hotellet punkterte en av damene med et limedekk. Det var ikke mulig å skifte dekk på den korte tiden, men heldigvis hadde vi et reservehjulsett. Milsluker'n Sport ved startområdet hjalp henne med å skifte bakhjul og kassett slik at hun kunne sykle videre. Fantastisk!

Det ble operert med en rulle med 12 ryttere og en aktiv hale med 7 ryttere inkl. halekaptein. Farten ut av startområdet var på imponerende 43.27 km/t i snitt frem til første sekundering på Gjøvik. Etter dette gikk det radig nedover mot Eidsvoll, Olavsgård og Vallhall med en snittfart på rundt 38-39 km/t.

Vi mistet dessverre to ryttere mellom Biri og Gjøvik, hvorav den ene rytteren valgte å stå av. Den andre syklet videre og ble tatt godt i mot av Team GirlPower. Deretter mistet vi en rytter ved Jessheim og en ved Kløfta som hadde vært syk de siste 3-4 ukene før rittet. Da vi kom til Frognerbakken mistet vi en rytter til og ned Frognerbakken punkterte dessverre en rytter som hadde vært både i front ut av startområdet og fungert som medhalekaptein. Vi var da totalt 14 ryttere igjen.

Omtrent 15-20 km fra målstreken, ble laget utsatt for en velt. Kun tre ryttere ble forsinket på grunn av velten og det gikk heldigvis bra med laget. Lagets resterende 10 ryttere syklet i mål på tiden 4:46:49 som ble offisiell rekordtid. Hurra! Rekordtiden som ble satt i 2016 var på 5:09:01 og gjald den gang på lagets femte rytter i mål.

I 2017 ble reglene endret til å gjelde tiden til den 7 rytter i mål. LE Race Team slo rekorden med hele 22 minutter og 12 sekunder!

Et par minutter senere kom fire andre ryttere i mål på tiden 4:49:50 inkl de som ble forhindret i velt.

Heldigvis kom også rytterne som hadde måttet slippe laget og som ble utsatt for punktering i mål, dette var imponerende kort tid etter vinnertiden.

Å måtte slippe laget sitt, er fryktelig krevende. Å kunne fullføre rittet alene og komme til mål kort tid etterpå, er utrolig og viser at damene er laget av jern!

Tiden før rittet: Å ha et solid rammeverk

Laget har hatt tre kapteiner i kapteinsteamet. For at prosjektet skulle iverksettes, ønsket vi å ha et solid og profesjonelt rammeverk rundt damene som skulle være med. Derfor ble Malin Johansen, vinner av 2016 Ladies Edition spurt om hun ønsket å bli med på laget. Malin hadde motivasjonen til å være kaptein på et lag som skulle sette en rekord i lagkonkurransen for kvinner. Tidligere toppsyklist, Heidi R. Sandstø fra Follo SK og sFit Helse var også selvsagt støttespiller til kapteinsteamet. Heidi har flere års erfaring, er en sterk rytter både mentalt og fysisk i tillegg til å være utdannet fysioterapeut.

Jeg er utrolig fornøyd etter i går. Hele opplegget har krevd sitt fra kapteinsteamet og vi oppnådde det målet vi hadde satt oss. Det vi presterte i går med de ressursene vi hadde tilgjengelige, er imponerende! Jeg er veldig stolt, og når man lykkes med slike prosjekter, er det verdt alt strevet. Vi fikk til det vi jobbet for, og vi fikk en kul opplevelse som vi kan se tilbake på. - Malin Johansen, kaptein på LE Race Team.

Les om da LE Race Team smadret damerekorden

De raskeste damene finnes

Laget ble satt sammen og fikk lov til å vokse ved å bruke to metoder til å finne ryttere.

Den første: Å etterlyse kvinner som er fysisk sterke, som har energien og motivasjonen til å jobbe systematisk gjennom vinteren og våren med å trene og bli rittklare til å sette tidsrekord sammen med kvinner. Den andre var å gå direkte til potensielle ryttere som kunne være med å dele sin kunnskap fra sykling i lag/felt og som hadde lyst til å gjøre noe stort sammen med andre kvinnelige ryttere. I tillegg til nøkkelrytterne har flere ryttere fra elite- og mastermiljøet i Norge vært med både for å sykle og å dele videre erfaring fra sykling. Det viktigste er at vi kan lære av hverandre, bli inspirert og få energi til å vise oss frem. Ønsket til damene er også at man sykler med hverandre etter Styrkeprøven også. Laget har stort potensiale og rytterne har stor glede av hverandre også utenfor feltet.

Foto: Helge Langen

Dette har vært skikkelig moro å få være med på. Caroline er jo helt rå på organisering og så effektiv! Ingen jeg kjenner som kunne gjort den jobben så bra! Sammen med Malins kunnskap om rullekjøring og terping på trening er resultatet utrolig bra! Jeg er stolt over å være en del av et så disiplinert lag, som sammen har trent svært få ganger og likevel leverte et så imponerende resultat! - Heidi R. Sandstø, kaptein på LE Race Team og tidligere toppsyklist i terrengsykling..

Tusen takk til ryttere, venner, familie støtteapparat og alle som har stolt på at dette får vi til. Takk til damene i Ladies Edition-fellesskapet. Takk til våre samarbeidspartnere Merka, sFit Helse, Racing Depot i Sandnes, Nalini Norge og Moa Sports i Italia, samt SykkelNutrition. I tillegg må vi takke Oslo Sportslager for mekkekurs og ypperlig service hos Tommek som alltid er tilgjengelig for LE Race Team.

Om Ladies Edition
Ladies Edition er et konsept for kvinner som ønsker å delta på sosiale treningstreff inne i spinningsalen og ute på sykkelen. Konseptet passer for kvinner som liker å utfordre seg fysisk og ta steget utenfor komfortsonen. Konseptet er drevet på frivillig basis og er frittstående og klubbuavhengig. Ladies Edition har kommersielle, veldedige og sportsrelaterte samarbeidspartnere.

LE Race Team er en sammensetting av rytter fra elite- og masternivå i Norge. Les mer her.

For mer info, kontakt Ladies Edition